3 dec. 2008

Genuri foto - Fotojurnalismul (2)

Anticiparea momentului

Un bun fotograf va anticipa momentul culminant al unei acţiuni. La fotografierea oamenilor trebuie să cunoaştem comportamentul lor sau acţiunea în sine, astfel vom declanşa fix la momentul oportun. În cazul fotografierii animalelor, un studiu în prealabil al acestora ne va aduce rezultate bune.

Priviţi cu atenţie. Ţineţi mereu aparatul la îndemână. Reglaţi dinainte unele setări, pentru a nu pierde momente preţioase.

Câteva imagini la care am fost pregătit.

Câteva fotografii la care nu am anticipat momentul, adică la nimereală.

Nu spun că ar fi mai slabe acestea din urmă, dar nu sunt la fel de dinamice. Iar foto-reportajul trebuie să fie dinamic în majoritatea cazurilor, să prindă acţiunea! În acelaşi timp şi pescăruşii din cea de-a doua serie fac ceva, zboară. Evident că zborul este dinamic, dar toată lumea poate fotografia pescăruşi în zbor, să-i vedem pe cei care fotografiază pescăruşi la pescuit.
În momentul în care fotografiaţi ceva ce nu fotografiază toată lumea, atunci veţi ieşi în evidenţă, asta depinde şi de calitatea fotografiilor bineînţeles.

Încă două exemple

Cu toate că ne arată semnul de interzis, nu ne arată nici o acţiune. Fata putea să ajungă acolo cu elicopterul, nu?
Aici în schimb vedem ceva acţiune! Sfat util: lăsaţi să se vadă şi ceva din peisaj, astfel ne facem o idee mai bună despre locul în care se află fata. Dacă nu se vedea prăpastia, putea să se pozeze aşa şi în spatele casei.

Utilizarea modelelor regulate

Modelele regulate, liniile sau alte elemente grafice pot contribui la întărirea mesajului sau pot constitui chiar subiectul imaginii. Cǎutaţi un model regulat de fiecare dată când vă plimbaţi pe o stradă, într-o piaţă sau pe plajă.

Prima nu e foarte reuşită, dar e amuzantă potrivirea de culoare


Repetarea este cel mai evident şi cel mai fotografiat model regulat, deci este util să căutaţi forme, culori sau alte modele grafice repetate. Nu căutaţi însă numai obiecte care să se repete – puteţi găsi modele regulate şi în jocurile de lumini şi umbre sau chiar la anumite persoane.


Abordarea subiectului

În primul rând trebuie să abordăm subiectul fotografiei noastre. Aici este cazul să ne depăşim propria timiditate şi să abordăm persoana într-o manieră deschisă şi prietenoasă. Arătaţi deschis cine sunteţi şi ce vreţi.

Nu năvăliţi direct în scenă cu aparatul foto. Cel mai bine ar fi să aveţi apartul în geantă când vă apropiaţi, întrucât acesta poate speria subiectul.

Există un motiv care v-a atras la acea persoană sau acel grup, exprimaţi-vă această curiozitate. Aproape oricine se simte flatat când cineva prezintă interes pentru persoana lui şi veţi găsi multe persoane dispuse să discute.

Întrebaţi dacă vă permite să-i faceţi câteva fotografii, dacă abordaţi subiectul în mod corespunzător, puţini oameni vă vor refuza.

Atunci când sunteţi presat de timp sau persoana este preocupată cu altceva, treceţi direct la subiect cu un text de genul: „Este cel mai frumos cadou artizanal pentru prietena mea”, explicaţi pe scurt ce doriţi şi dacă vi se permite, luaţi imaginea.

Sfaturi practice:

Faceţi ceva care să aibă consecinţe, faceţi-vă un proiect de viaţă; (eu încă îmi caut acest proiect; am câteva idei, dar n-am început nimic)

Citiţi revistele de specialitate în fotografie pentru a afla noutăţile referitoare la tehnica fotografică; (unele reviste mint grosolan)

Când fotografiaţi animale, alegeţi un subiect şi petreceţi un timp cu el. Fiţi mereu atent, păstraţi-vă rǎbdarea şi perseveraţi; (nu vă aventuraţi prea mult că rămân doar pozele din voi)

Găsiţi subiecte care să vă motiveze cu adevărat şi mergeţi în direcţia respectivă;

Fiţi critici faţă de propriile fotografii. (eu sunt foarte critic cu mine, fac sute de poze şi postez foarte puţine din ele, dar ce postez îmi place foarte mult; asta ţine mult şi de gusturi, dar dacă eu fac o poză într-un anume fel, înseamnă că aşa am vrut-o eu - mă refer la pozele din ultimul timp, înainte de-abia ştiam ce sa fac cu aparatul foto)

Mai punem câteva exemple


De acum înainte voi scrie mai mult despre tehnica foto (diafragmă, timp de expunere, încadrare, expunere etc). De-abia după aceea voi continua cu stilurile foto. Nu de alta dar dacă nu ştii cum să faci o poză bună, cam degeaba cauţi subiecte interesante.

Până acum nu am primit decât câteva comentarii şi păreri, majoritatea pe mess. Dacă nici acum nu se vede o schimbare mă opresc sau fac blog-ul privat şi se va accesa doar cu invitaţie.

În acelaşi timp îi rog pe cei care au păreri negative despre ce scriu eu aici să aducă şi motivaţii. "Aberaţie" din umbră poate spune oricine, chiar dacă e cel mai prost fotograf posibil.

P.S. Acest articol mi-a luat 2-3 ore din preţiosul meu timp, acordă şi tu 5 minute pentru o părere.

6 comentarii:

Unknown spunea...

numeroteaza fotografiile de acum incolo..poate vor fi comentarii si la nivelul anumitor fotografii, nu neaparat al temei alese.

Munteanu Cătălin spunea...

Da, mulţumesc de sugestie

AndreiN spunea...

Foarte frumos scris si mai ales CLAR! De folos chiar si pentru "fotografii initiati"!

Ar trebui sa ceri bani pentru ce postezi pe-aici!! :)

Numai bine,
Andrei

Anonim spunea...

foarte util postul! Chiar lipseste un blog de genul asta, "tematic" cu exemple pozitive si negative. O sa urmarim in continuare si la cat mai multe posturi!

kaleid spunea...

De folos real! Foarte admirabil din partea ta sa ne lecturezi pe gratis :)

Munteanu Cătălin spunea...

Mulţumesc de comentarii şi păreri! Cât despre "lecţii", vor urma multe, foarte multe.