4 dec. 2008

Despre lumină şi expunere (2) - Diafragma

Deschiderea diafragmei

Diafragma este un dispozitiv din obiectivele aparatelor fotografice, format din mai multe plăcuţe opace mobile, care limitează o deschidere circulară reglabilă, lăsând să treacă prin ea o anumită cantitate de lumină. Cu cât este aleasă o deschidere mai mare a diafragmei (fie de dumneavoastră, fie de aparat în modul automat automat), cu atât va intra mai multă lumină în camera obscură a aparatului, unde se află filmul sau senzorul digital, într-un interval de timp dat (acest timp depinde de timpul de expunere ales, despre asta voi explica în următoarea "lecţie").

Deschiderea diafragmei este reglabilă la majoritatea aparatelor foto, cu excepţia celor mai simple dintre ele. Pentru definirea mărimii deschiderii diafragmei se utilizează o serie de numere f/, care sunt marcate pe un inel de pe obiectiv sau pe un disc numerotat în acelaşi mod, sau pe ecranul aparatului digital. Majoritatea aparatelor noi afişează această valoare doar pe LCD.

Astăzi sunt puţine obiective care mai au acest inel cu marcaje pentru diafragmă, dar cele vechi, folosite pe aparatele analogice (pe film), au toate (aproape).

La aparatele digitale, diafragma apare pe LCD (ecran cu cristale lichide)

Aceste setări, numite f/stop, sunt ordonate în serie de la cea mai mare deschidere la cea mai mică. Cele mai uzuale sunt: f/1.4, f/2, f/2.8, f/4, f/5.6, f/8, f/11, f/16 şi f/22. Există şi f/1.2 (doar la canon din câte ştiu eu), există şi valori mai închise de f/22 la distanţe focale mai mari. De exemplu f/36 la 135 mm (distanţă focală - şi despre asta voi scrie).

ATENŢIE! Majoritatea obiectivelor moderne, permit şi trepte intermediare. De exemplu între f/8 şi f/11 există f/9 şi f/10. Dacă nu sunteţi conştienţi de acest lucru, puteţi greşi expunerea (despre expunere voi mai vorbi, chiar destul de mult)


Luaţi în vedere faptul că aceste "lecţii" se referă în mare parte la aparatele SLR, (sau dSLR, d-ul vine de la digital, nimic mai mult), nu la compacte sau aparate de format mediu sau mare. Totuşi multe dintre cele spuse de mine pe acest blog se potrivesc foarte bine şi la alte genuri de aparate, nu doar la SLR-uri.

Deschizând diafragma cu o treaptă f/stop de exemplu de la f/8 la f/5.6 – suprafaţa deschiderii este de două ori mai mare şi va permite trecerea unei cantităţi duble de lumină. Închizând diafragma cu un pas – de exemplu de la f/11 la f/16 – se va obţine o înjumătăţire a suprafeţei deschiderii şi se înjumătăţeşte şi cantitatea de lumină ce ajunge la film sau la senzorul digital în timpul fotografierii.

ATENŢIE! Dacă nu aveţi obiectivul montat pe aparat , diafragma va apărea cu valoarea 0.0 Acestă valoare vă poate apărea şi în cazul în care nu aţi montat bine obiectivul, deci nu vă speriaţi. Scoateţi obiectivul şi puneţi-l iar. Dacă tot nu se rezolvă, e stricat (glumeam, dar se poate întâmpla, orice se strică).

Exemplu

*NOTĂ. Diafragmă <=> Aperture, pe aparate este notată cu Av.

Multe persoane cred că diafragma este factorul cel mai important pentru a controla profunzimea unei fotografii. ERONAT!! Alţii sunt factorii importanţi pentru a controla profunzimea unei imagini. Despre aceşti factori şi despre profunzimea imaginii, săptămâna viitoare, deoarece mâine plec la Sibiu să-mi văd surioara. Promit să vă aduc fotografii frumoase!


p.s. vă rog nu uitaţi de comentarii şi păreri, mai ales cei care susţin că spun aberaţii.

4 comentarii:

piticu spunea...

Dă-mi voie să încep cu citatul meu favorit:

Diafragmul—Serveşte a mări claritatea imeginei fotografice produsă de obiectiv în camera neagră.
Astfel, dacă se fotografiază pe timp mai întunecos (pe nor) diafragmul trebue să aibă deschizătura mai mare, iar cu cît lumina este mai vie (soare) cu atăt el trebue să fie mai mic.
Lt. Col. V. Carşinescu, Curs de fotografie pentru amatorii şi fotografii de profesiune, p. 13

piticu spunea...

Cîteva corecţii şi precizări: în general irisul ţine de obiectiv şi nu de camera; dacă diafragma este fixă (nu poate fi modificată de fotograf) nu înseamnă automat că obiectivul este simplu, ba chiar dimpotrivă în cazul lentilelor cu oglindă (exemplu); există şi obiective mai luminoase decît f1.2: f1.1, f1 sau chiar cu f subunitar (exemplu); construcţia diafragmei nu se limitează la ce ai zis tu în primu paragraf, sînt diafragme în toată puterea cuvîntului care pur şi simplu sînt alcătuite dintr-un carton găurit (exemplu).

Numai de bine şi dicstracţie maximă la Sibiu.

Munteanu Cătălin spunea...

Multumesc de adaugiri, dar dupa cum stii si tu, lucrurile despre care spui aici nu sunt de interes general. Aceste obiective, sa le spunem "altfel", sunt obiective rare, unele probabil scumpe, altele probabil scoase din fabricatie sau folosite acum mult timp.

Eu incerc sa scriu despre chestii de interes general si pun accentul pe ceea ce folosesc acum majoritatea fotografilor.

Dar, primesc bucuros de fiecare data astfel de comentarii, mai aflu si eu, nu doar cititorii.

mihaimanole2001 spunea...

imi place ca dupa blogul tau invat lucruri noi ...felicitari