3 feb. 2009

Filtre utilizate în fotografie


Filtre pentru modificarea luminii


Filtrele colorate pot fi utilizate pentru a modifica temperatura de culoare. Spre exemplu, un filtru portocaliu pal folosit la o oră după răsăritul Soarelui va putea restaura ceva din căldura ce ar fi apărut în mod natural cu puţin timp mai devreme. Dacă faceţi un portret la apus de Soare şi nu este de dorit o redare prea caldă, un filtru albastru pal va produce un aspect mult mai natural. Tabelul prezentat la finalul acestui acest curs conţine recomandări asupra utilizării unor filtre în anumite situaţii tipice, pentru a realiza un efect mai bine definit (vă recomand să salvaţi imaginile cu tabele). Totuşi nu uitaţi că şi aici depinde de dorinţele şi gusturile noastre artistice.

1. Poza este făcută la ora 09:45, în luna mai, fără nici un filtru colorat

2. La aceasta am modificat culoarea în photoimpact, dar aproximativ la fel se întâmpla şi dacă foloseam un filtru portocaliu deschis.


Fotografiaţi atât cu, cât şi fără filtru. Pentru a obţine cele mai bune rezultate în aer liber, folosiţi un filtru numai pentru a accentua culoarea luminii, nu pentru a o schimba complet.

Sunt disponibile multe filtre pentru efecte speciale. Unele crează imagini multiple, altele redau strălucirea sub formă de steluţe sau generază urme de mişcare. Deşi v-ar încânta probabil să încercaţi unele dintre ele, nu trebuie să uitaţi că efectele acestea pot deveni repede plictisitoare dacă sunt folosite în exces şi nu vor mai avea acelaşi impact ca la început.

3. Originala4. Filtru de distorsie aplicat în photoimpact. Nu am astfel de filtre pentru că nu-mi plac şi consider că nu are sens să produci o astfel de imagine din momentul fotografierii pentru că nu o poţi readuce la normal. Este de preferat o imagine normală pe care o poţi distorsiona acasă cum ai chef.

5. Originala
6. Prelucrare (am ales şi eu la nimereală două filtre de distorsiune, dar există foarte multe şi felurite variante).
Filtrul de polarizare

Polarizatorul, cunoscut drept cel mai bun accesoriu pentru a întuneca un cer albastru deschis, nu este un filtru colorat, fiind la fel de util în fotografia alb-negru, cât şi în cea color. Prin blocarea luminii polarizate ce se reflectă din picăturile de apă şi particulele de aer, filtrul acesta va genera o imagine mai clară şi mai bogată în culoare şi contrast. Efectul este maxim dacă aparatul este îndreptat către o zonă aflată la 900 faţă de Soare. Polarizatorul va reduce şi strălucirea suprafeţelor reflectante – mai ales apa, sticla, frunzişul umed şi suprafeţele vopsite, dar şi pe suprafeţe mai puţin reflectante cum ar fi solul sau stâncile. Drept rezultat, culorile sunt mai intense, fiind scoase în evidenţă mai multe detalii. Filtrul nu are aceleaşi caracteristici la suprafeţele metalice.

7. Fără filtre de polarizare
8.
Cu filtru de polarizare circulară. Observaţi cum imaginea se întunecă puţon, culorile devin mai puternice şi dispar reflexiile.


Polarizatorul circular faţă de cel linear
De câţiva ani a apărut polarizatorul circular în locul celui linear, care este mai vechi. Termenul circular se referă la faptul că el mai conţine un al doilea element ce va face ca lumina să vibreze din nou în toate direcţiile. Polarizatorul circular va garanta funcţionalitatea precisă a sistemului de reglaj automat al expunerii şi autofocusului – o problemă la vechile filtre de polarizare.


Filtrele graduale de densitate neutră (filtre ND)


Ele sunt folosite atât în fotografia color, cât şi în cea alb-negru, sunt notate cu NG - Grad. Sunt de două feluri: pe jumătate sau complete. Primul, este pe o jumătate clar şi gri pe cealaltă. Linia dintre jumătăţi este neregulată, pentru a nu da o tranziţie bruscă. În situaţia în care cerul (sau apa) este cu mult mai luminos decât restul imaginii, veţi plasa jumătatea mai întunecată peste zona luminoasă a cadrului. Linia centrală va fi plasată de-a lungul orizontului sau a altei linii din imagine. Prin echilibrarea luminozităţii relative a celor două zone, se va reduce contrastul, filmul (senzorul) putând reţine astfel mai multe detalii în fiecare parte. Filtrele 4x (care corespunde pe partea gri unei modificari de două trepte de diafragmă) sunt cele mai utile, acoperind o multitudine de situaţii.

9. Aici am folosit un filtru ND x 4 half, adică jumătate transparent (sticlă fără nici un efect), jumătate gri. Astfel am scos în evidenţă norii întunecaţi, obţinând un dramatism mai mare.

10. Aici am folosit un filtru colorat portocaliu deschis, pentru a accentua culoarea acelor raze de Soare.
Nu uitaţi! Aceste modificări ţin de gustul fiecărei persoane, nu neapărat ce-mi place mie, vă place şi voi sau invers. Nu recomand mai mult de 5-6 filtre: UV, polarizare circulară, NDx8, sepia (voi explica mai jos ce pot face acestea), NDx4 half şi intensifier (Acesta intensifică toate tonurile calde, respectiv galben, roşu, maro etc. Este excelent toamna).
Reţineţi că sunt destul de scumpe filtrele şi destul de bune programele de procesare foto pentru a da bani pe filtre.


Pentru o expunere corectă per ansamblu, luaţi citirea exponometrului din prim-plan, înainte de montarea filtrului ND-Grad. Faceţi apoi reglajele manual. Un filtru într-un suport reglabil este foarte util, întrucât el vă va permite reglarea poziţiei. Acest lucru este valabil în special la fotografia pe film cu un aparat mai vechi care nu beneficiază de ajutorul unui exponometru avansat. Exponometrele din aparatele analogice sau digitale mai recente, după 2000 să spunem, sunt capabile să citească iluminarea dintr-o scenă destul de precis şi cu acest filtru montat. Astfel încât nu trebuie să luaţi citirea exponometrului înainte de a monta filtrul. Este totuşi de preferat să verificaţi imaginea pe ecranul LCD.


Filtrul sepia este unul dintre filtrele mele colorate preferate. Nu transformă fotografiile color în fotografii cu tonuri de sepia, dar oferă un galben care mie îmi place şi în acelaşi timpp păstrează şi culorile originale, virate mult spre galben totuşi.

11. Fotografie realizată fără filtru de culoare
12. Fotografie realizată folosint un filtru sepia.


13. Fotografie realizată cu filtru sepia (a schimbat tonurile de culoare) şi filtru NDx8. Acesta din urmă nu modifică tonurile de culoare, dar întunecă imaginea cu aprox. 8 trepte de lumină. Pentru a vă explica mai clar vă spun setările cu şi fără acest filtru, folosite la această fotografie.

Am avut ISO 100 şi diafragma închisă la maxim (f/22). Dacă nu puneam acest filtru NDx8, pentru o expunere corectă trebuia să folosesc un timp de expunere de 1/125. Dacă foloseam acest timp de expunere nu mai prindeam eu mişcarea valurilor, dimpotrivă, le îngheţam mişcarea şi nu vroiam acest lucru. Deci, am folosit acest filtru, el mi-a redus cu 9 trepte lumina care ajungea la senzor şi am prins această mişcare a valurilor, expunând 2 secunde acest cadru. (de la 1/125 la 2 sec. sunt 8 trepte după cum urmează: 2 sec, 1 sec, 1/2 sec, 1/4 sec, 1/8 sec, 1/15 sec, 1/30 sec, 1/60 sec, 1/125 sec - observaţi cum se înjumătăţeşte timpul de expunere)


Cam atât despre filtre, pentru eventuale întrebări şi nelămuriri vă stau la dispoziţie.

7 comentarii:

Andu spunea...

Bine gasita calea de a explica filtele, atat cele atasate obiectivului, cat si filtrele din programele de prelucrare. Personal folosesc filtru UV foarte des. De unde mai pui ca aceste accesorii iti mai si protejeaza lentila...:). Oricum... ideea e clara: folositi filtre, sunt bune :)

Ana Maria spunea...

asteptam de mult tema asta mai ales ca eram in ceata rau de tot. si chiar m-am lovit si eu de problema cu apa:vroiam sa expun mult o cascada dar nu puteam sa maresc timpul de exp ca nu ma lasa diafragma mai mult. habar nu aveam ca asta se rezolva cu filtre.

Munteanu Cătălin spunea...

Nu am scris nici pe departe totul despre filtre, sunt foarte multe feluri şi mărci de filtre, ştiu chiar şi două sisteme de filtre care se aplică pe obiectiv total diferit. Vă rog pentru orice nălămurire să mă întrebaţi pentru a completa ceea ce am scris, în limita cunoştinţelor bineînţeles.

kaleid spunea...

Chiar asa, nici eu nu m-am gandit ca filtrele te pot ajuta in ultima situatie prezentata. Multumesc personal!

Anonim spunea...

Clar imi iau filtru sepia :))) Nu imi dadeam seama de unde scot unii fotografi culorile alea toamna... Ai dezlegat misterul! 10x!

Munteanu Cătălin spunea...

Filtrul sepia îngălbeneşte tot, exemplu pozele de mai jos "popas" şi "de vânzare".
Pentru culori de toamnă puternice, recomand un filtru intensifier, sau fotografierea în format raw, după care ajustări la contrast, saturaţie, balans de alb şi sharp.

Ana Maria spunea...

te asteptam cu noi postari!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!