3 mar. 2009

Balansul de alb

(exclusiv pentru aparatele digitale)

Egalizarea de alb este un sistem de reglaj digital minunat. El permite un control de culoare ce nu poate fi atins cu uşurinţă de filmul fotografic. Reglajele pentru egalizarea de alb intervin ca răspuns al aparatului foto la culoarea luminii.

Balansul de alb corectează lumina pentru a face ca aproape orice fotografie să redea lumina cât mai neutră posibil. De exemplu, dacă se fotografiază în lumină fluorescentă, este necesară utilizarea unor aparate scumpe de măsurare a temperaturii de culoare. De cele mai multe ori, imaginile vor avea o tentă verde bolnăviciasă. Dacă setaţi balansul de alb corespunzător, aparatul digital va realiza imagini foarte asemănătoare cu ceea ce aţi văzut cu ochiul liber.

Balansul de alb poate fi comandat în trei moduri diferite: automat, cu date presetate sau cu reglaje efectuate de operator.

Modul automat – lucrează bine la majoritatea aparatelor foto, dar nu poate reda întotdeauna cea mai bună culoare. În general nu va corespunde decât accidental întenţiilor noastre artistice.

Având aparatul reglat pe WB (balans de alb) automat, acesta va urmări imaginea şi va încerca să adapteze culorile astfel încât părţile albe să fie neutre. În general sistemul funcţionează, dar poate da şi rateuri destul de mari.

1. Auto wb


2. Wb ales acasă direct din formatul RAW (cloudy în acest caz)


3. Varianta finală a fotografiei (ajustări de contrast, lumină, sharp, cablul, pete, gunoaie şterse) - aşa trebuie ajustată absolut orice imagine în varianta finală!



O problemă clară apare când realizăm fotografii în lumină oarecum colorată, de exemplu dimineaţa sau seara. Suntem obişnuiţi să vedem aceste momente într-o lumină caldă. Egalizarea automată de alb va reduce, de obicei, foarte mult din această căldură, încercând să facă lumina mai neutră.

4. Fotografie făcută la 8 dimineaţa, iarna (am precizat iarna pentru că Soarele răsare mai târziu) şi arată de parcă e ziua în amiaza mare.

5. Cloudy wb. În general eu folosesc cloudy la toate fotografiile, dar acasă pot ajusta cum doresc pentru că toate fotografiile le fac RAW - va fi un curs şi despre formatele de fişiere şi veţi vedea avantajul formatului RAW.

6. Varianta finală (contrast, saturaţie etc)



Modul presetat – este uşor de folosit, depinde de la un aparat la altul, pentru anumite condiţii de iluminare. Ele blochează sistemul pe reglajul respectiv, deci poate fi folosit şi în alte situaţii.

Voi descrie puţin modurile presetate şi voi pune câte un exemplu cu fiecare (aceaşi fotografie la toate, doar wb-ul schimbat).

7. Auto - este o diferenţă foarte mică între auto şi daylight ÎN ACEST CAZ ! În alte situaţii diferenţa poate fi enormă.

Pe modul auto, aparatul încearcă să scoată albul cât mai alb.


8. Daylight - asta îmi pare mie cea mai naturală în acest caz.

WB daylight – lumina de zi, este concepută pentru a corecta culorile naturale în condiţiile şi temperatura de culoare a luminii Soarelui la amiază.


9. Shade - puţin cam roşie

Când subiectele sunt umbrite, această setare poate da rezultate bune, dar în general imaginile vor ieşi cam roşiatice.


10. Cloudy - şi de această dată preferata mea, îmi plac tonurile mai calde.

Folosind setarea cloudy – cer acoperit, se obţine un efect de încălzire a luminii. Din acest motiv, mulţi fotografi o folosesc, realizând o tentă mai caldă a luminii redate în imagine. Reglajul acesta nu va intensifica căldura luminii de apus sau răsărit, dar pe timp ploios va face imaginile mai atrăgătoare.


11. Tungsten - o culoare aberantă în cazul de faţă

Incandescent, este o setare destinată realizării de fotografii la lumina artificială de becuri cu incandescenţă, ducând la o redare mai reală a culorilor când scena este iluminată cu astfel de becuri.


12. White fluorescent light - altă culoare aiurea în acest caz.

Reglajul Fluorescent va face compensările necesare pentru fotografiile luate în spaţii cu iluminare fluorescentă, atât de răspândită în clădirile cu birouri, magazine sau spaţii publice. Setarea va elimina tenta verzuie din imagine.


13. Flash - în 99% din cazuri foarte, foarte asemănător cu cloudy.

Flash este setarea gândită pentru a compensa uşoara tentă rece a luminii bliţului făcând-o să pară mai naturală şi eliminând culoarea albăstruie ce dă pielii un aspect lipsit de naturaleţe.


14. Varianta finală (wb-cloudy, contrast, saturaţie, luminozitate, am şters acele pete roşii din dreapta etc)


Nu uitaţi că eu am aparat Canon şi exemplele cu el sunt făcute. La alte aparate wb-ul poate fi diferit!

Puteţi încerca oricând oricare dintre aceste setări. Încercaţi-le în condiţii diferite şi astfel vă veţi obişnui cu fiecare în parte ştiind ce setare să alegeţi în fiecare caz, pentru a putea obţine nuanţele dorite. Nu există setări bune sau rele, ele asigură doar un răspuns diferit al aparatului la condiţiile de iluminare.


Custom – reglajul manual efectuat de fotograf, face parte de mult timp din lumea operatorilor video profesionişti. Operatorii video plasează un obiect alb în apropierea scenei ce urmează să o filmeze şi măresc distanţa focală până ce acel obiect umple cadrul. Aparatul îşi realizează apoi balansul de alb pe obiectul respectiv, asigurând redarea ca alb a obiectului alb respectiv. Operatorului nu-i rămâne decât să păstreze acea setare pentru restul filmării, dacă nu se schimbă condiţiile de iluminare. Putem folosi aceaşi tehnică şi la aparatele foto digitale.


Dacă faceţi poze jpeg chinuiţi-vă cu sfaturile de mai sus şi cu şapte mii de variante de balans de alb. Sfatul meu: RAW ! Acasă faceţi ce şi cum aveţi chef. Puteţi seta absolul orice balans de alb, orice temperatură de culoare şi la revedere cu astfel de probleme!


p.s. recomand să salvaţi pozele pentru a le vedea consecutiv, astfel vedeţi mult mai bine diferenţele.



*Notă: La cerere am mai pus patru exemple care să redea diferenţele dintre wb auto şi daylight. Nu pot spune că unul sau altul este mai bun, fiecare este mai bun într-un anumit caz, plus că diferă foarte mult părerile şi gusturile fotografilor. Unii vor lumină mai caldă, alţii mai rece.

Aşa cum am mai spus, modul auto va încerca să egalizeze tonurile de culoare şi să aducă albul la alb, ceea ce nu este mereu bine.

1. Fotografie de noapte cu lumină de la becuri stradale.

Auto

Daylight
2. Fotografie la lumina becurilor din casă.

Auto
Daylight
3. Fotografie la lumina de dimineaţă.

Auto
Daylight
4. Fotografie la lumină naturală şi difuză, adică un cer acoperit de nori.

Auto
Daylight

5 comentarii:

kaleid spunea...

Lovely! Eu inca ma 'chinui' cu JPG si multi chicotesc cand ma vad setand balansul de alb manual :)

Anonim spunea...

De cele mai multe ori folosesc RAW+JPEG si pana acum am ales intotdeauna pentru retusare variantele JPG...nu stiu exact de ce, probabil de incuiat ce sunt :)
Din punct de vedere al claritatii imaginii, RAW este net superior insa dupa parerea mea este mult mai greu de lucrat cu acest format de fisier cand editezi.
Cat despre balansul de alb, am folosit intotdeauna functiile presetate ale aparatului si nu am intampinat probleme

Munteanu Cătălin spunea...

Editarea RAW este foarte uşoară. Digital Photo Proffesional, programul care vine cu aparatul, este extraordinar. Restul ajustarilor se pot face în PhotoShop după ce raw-ul a fost făcut jpg in DPP.

Este bine că nu ai întampinat probleme, dar încearcă să editezi în DPP din RAW balansul de alb să vezi ce se poate face, măcar de curiozitate.

La inceput nu foloseam, acum nu as putea trai fara DPP :D

Valy spunea...

Spuneai că, în cazul dat de tine, este o diferenţă foarte mică între modul auto şi daylight, dar că în alte situaţii diferenţa poate fi enormă. Poţi da niște exemple te rog frumos.

Munteanu Cătălin spunea...

Voi posta la finalul celor scrise mai sus 4 exemple.

Dar aşa ceva nu trebuia să întrebi. Tu ai un 50D, uite ce trebuia să faci:

Luai aparatul, făceai câteva poze RAW în condiţii diferite (la lumina becului, la umbră, la Soare etc), le deschideai cu Digital Photo Professional, program care vine cu aparatul (îl găseşti pe cd-ul aparatului sau pe site-ul canon) şi acolo schimbai balansul de alb în toate felurile posibile.

Astfel vedeai singur ce se întâmplă. Concluziile trebuie să le tragi singur şi să le aplici conform necesităţilor şi dorinţelor tale, nu părerilor mele.

Singur înveţi fotografie, eu doar îţi arăt câteva chestii şi le explic puţin, dar singur faci pozele.

După cum vezi, diferenţa dintre auto şi daylight este destul de mare. Oricum în fiecare caz se comportă altfel.